KERJA SAMBILAN

BERMINAT UTK BUAT KERJA SAMBILAN?
SILA KLIK DI SINI....>
http://formulaluarbiasa.com/recommends/AZLIN-HASHIM







Sunday, April 22, 2012

10 FAKTA MENARIK TENTANG DARAH


1.              1}        Ketika dilahirkan, hanya ada kira-kira secawan darah saja dalam tubuh kita.

2.             2}               Darah membentuk 7% daripada berat badan manusia.

3.             3}       Sel darah merah membekalkan oksigen manakala sel darah pula mencari, menyerang dan  membunuh segala organism pembawa penyakit yang masuk ke dalam tubuh, terutamanya bacteria. Nanah sebenarnya berasal daripada sel neutrofil (yang membentuk 65-75 % drpd sel darah putih) yang mati selepas membunuh kuman.

4.              4}      Satu pain darah yang anda dermakan cukup untuk menyelamatkan 3 nyawa lain. 

5.              5}      Susu lembu dicampur darah adalah salah satu makanan kesukaan masyarakat Masai di Afrika.

6.              6}     Orang Morche (Peru), Scythia (Greek) dan Nomad (Russia) meminum darah musuh pertama yang mereka bunuh dalam peperangan sebagai lambing keberanian dan kegagahan.

7.              7}      Terdapat juga manusia yang mempunyai perangai pelik iaitu suka menghisap darah   dari luka seseorang manusia lain.

8.              8}      Dianggarkan terdapat 4.7 – 6.6 liter darah dalam tubuh seorang lelaki manakala perempuan 3.8-5.7 liter.

9.              9}    Pada 1928, William Harvey (1578-1657) dari Universiti Cambridge telah diisytiharkan sebagai manusia pertama yang mengetahui tentang peredaran darah di dalam tubuh manusia. Namun sebenarnya ketika itu ramai saintis Eropah yang telah pun mengetahui bahawa Saintis Islam bernama Ibnu Nafis Ali bin Abi Al-Hazamal-Quraisy telah menulis tentang perkara tersebut 300 tahun lebih awal daripada Harvey.

10.           10}     “Kemudian air mani itu Kami jadikan segumpal darah, lalu segumpal darah itu Kami jadikan segumpal daging dan segumpal daging itu Kami jadikan tulang belulang, lalu dari tulang belulang itu Kami bungkus dengan daging. Kemudian Kami jadikan dia makhluk yang berbentuk lain. Maka Maha Suci Allah pencipta yang paling baik” – Surah Al-Mukminun : 14.

    3 comments:

    Anonymous said...

    salam,rajin jd blogger..smpai leh jumpe blog...apa citer skang?atan tangkas diri kump sempoi
    2009

    azlin hashim said...

    atan.. seb bek ko jmpa ak kt sini.. ko wat pe skrg? ap FB?

    Unknown said...

    Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)